BHV VERPLICHT? WAT ZEGT DE WET?

Hoe zit het nu precies met bedrijfshulpverlening? Wat is wel en niet verplicht? En waar moet je aan voldoen als werkgever?

 

IS BHV VERPLICHT?

In het kort: ja, BHV is verplicht. Ieder bedrijf met medewerkers (al bij 1 medewerker) is verplicht om de BHV te regelen. In kleine bedrijven kan een werkgever ook zelf de BHV'er zijn. Wat je precies allemaal moet regelen als werkgever lees je hieronder.

Wat is BHV?

Wat is bedrijfshulpverlening (BHV) nu eigenlijk en wat moet je als werkgever regelen? Bedrijfshulpverlening betekent dat werknemers zelf georganiseerde hulp bieden in een organisatie bij een noodsituatie. Deze werknemers zijn de BHVérs en zij komen in actie wanneer de veiligheid en/of gezondheid van werknemers en eventuele bezoekers gevaar loopt. Hun taak is om letsel en schade te voorkomen of zo veel mogelijk te beperken. Voor elke werkgever is BHV verplicht en moet dit dus georganiseerd worden. In kleine bedrijven kan een werkgever zelf de BHV’er zijn.

BHV verplicht, maar geen vast aantal BHV’ers

In de Arbowet van vóór 2007 stond beschreven dat op elke 50 medewerkers tenminste 1 BHV’er aanwezig moest zijn. Toen de Arbowet in 2007 werd aangepast, is deze regel komen te vervallen. Nu staat erin dat organisaties verplicht zijn om doeltreffende maatregelen te nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Dat kan op verschillende manieren.

Bij het bepalen van de manier van bedrijfshulpverlening en het aantal BHV’ers moet je rekening houden met de grootte van je organisatie en de veiligheids – en gezondheidsrisico’s die bij de organisatie horen. Dit wordt bepaald met gegevens uit de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Daarom is het aantal BHV’ers niet wettelijk vastgelegd. Heb je hier vragen over, neem dan gerust contact op met een van onze adviseurs.

​Voldoende BHV’ers aanwezig

Er moeten altijd voldoende BHV’ers daadwerkelijk aanwezig zijn in je organisatie. Als werkgever moet je bij het bepalen van het benodigde aantal BHV’ers dus rekening houden met ziekte, vakantie, ploegendiensten etc. Ook de samenstelling van je personeelsbestand speelt een rol: bijvoorbeeld werknemers met een verstandelijke of lichamelijke beperking vragen een andere verdeling van BHV-taken dan werknemers zonder beperkingen.

Taken BHV’ers

Welke taken heeft een BHV’er dan? Dat zijn de volgende taken:

  • Eerste hulp verlenen bij ongevallen;
  • Brand bestrijden en de gevolgen van de brand beperken;
  • Alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf bij noodsituaties;
  • Inroepen van professionele hulp (brandweer, politie, ambulance etc.)

Ook de volgende specifieke taken kunnen deel uitmaken van het takenpakket van de BHV’er:

  • Het bestrijden van calamiteiten met (milieu)gevaarlijke stoffen;
  • Handelen bij uitval van elektra
  • Omgaan met agressie en geweld
  • Etc.

​Opleidingseisen BHV’ers

De wet schrijft voor dat BHV’ers snel en adequaat moeten kunnen handelen bij calamiteiten en daar ook dusdanig voor opgeleid moeten zijn. Daarnaast moeten zij regelmatig bijgeschoold worden, zodat de kennis en vaardigheden op peil blijven. Hoe je als werkgever de bijscholing precies moet regelen, staat niet in de wet beschreven. De frequentie van bijscholing kan per organisatie verschillen. Soms is door een vergroot risico eens per jaar bijscholen niet genoeg en is extra scholing noodzakelijk.

De BHV-draagpas die gecertificeerde BHV’ers ontvangen als zij de BHV-cursus bij LUXBHV met goed gevolg afronden, is 1 jaar geldig. Uit ervaring is gebleken dat minimaal 1 herhalingscursus per jaar nodig is om je BHV’ers geschoold en geoefend te houden.